Zwangerschapsyoga

Carrying new life



Yoga Lesschema

Zwanger zijn is een mooi en intens proces. Maar je zwangerschap is ook een tijd waarin veel verandert op lichamelijk, hormonaal, mentaal, en emotioneel gebied. Je maakt op verschillende manieren ruimte voor een kindje. In dit proces is het juist van belang om goed voor jezelf te zorgen. Een goede conditie van zowel lichaam als geest, vormt de beste voorbereiding voor de bevalling en de tijd erna. Met zwangerschapsyoga leer je bewust met alle veranderingen om te gaan, houd je je lichaam sterk en soepel en stelt je in staat om contact te leggen met je lichaam en je kindje. Daarnaast helpen de specifieke oefeningen voor het bekken bij het voorkomen, dan wel inperken, van bekkenklachten.

Zwangerschapsyoga is geschikt voor iedere aanstaande moeder, je hoeft er geen yoga ervaring voor te hebben of lenig voor te zijn en je kan de lessen flexibel volgen. Het is dus geen zwangerschapscursus met vast starttijden. Je kunt elk moment instappen vanaf 14 weken en je kan lessen volgen tot de geboorte en op het tijdsstip en dag van jouw keuze. Het is raadzaam zo vroeg mogelijk met de lessen te beginnen na je 13e week zodat je de oefeningen eigen kan maken, maar ook later in je zwangerschap ben je van harte welkom. We bieden geen vaste zwangerschapscursusssen op vaste dagen en tijden, maar flexibele zwangerschapsyogalessen aan die je kan volgen op de locatie, dag en tijd van je keuze.



Wat doen we tijdens de lessen? 

Tijdens de les, die 1 uur en 15 min duurt, worden oefeningen en yoga houdingen afgewisseld met ademhalingsoefeningen en ontspanning. Daarnaast krijg je praktische informatie ter voorbereiding op de bevalling en is er ruimte voor vragen.

De zwangerschapsyogalessen bij studio Vandaan volgen de Birthlight methode waarin de ademhaling en een bewuste, aandachtige beleving van de zwangerschap en voorbereiding op de bevalling, centraal staan. Birthlight is een gerenommeerde Britse organisatie onder leiding van Francoise Freedman, die trainingen geeft over de hele wereld op het gebied van vrouwen, bevallen, en babies. 

 

In de zwangerschapsyoga-lessen zijn contact maken met je kindje (door bewegingen, geluid en energie), en het vergroten van je lichaamsbewustzijn - in andere woorden; het voelen van, en luisteren naar je lichaam- van groot belang. Je lichaam verandert in een hoog tempo tijdens de zwangerschap. Door de beoefening van yoga leer je te vertrouwen op je lichaam, vergroot je je innerlijke kracht en oefen je met overgave aan het proces.

De yoga oefeningen zijn gericht op het soepel en sterk maken van je lichaam zodat je mobiel blijft tijdens je zwangerschap en als voorbereiding op de bevalling. We hebben veel aandacht voor het bekken en de bekkenbodemspieren, die we leren versterken én ontspannen waardoor er controle en vertrouwen ontstaat voor de geboorte. Daarnaast oefenen we bevallingshoudingen en transities die verlichting kunnen brengen tijdens de zwangerschap en de bevalling.

De ademhalingsoefeningen helpen je om kalmte en innerlijke rust te bewaren tijdens de zwangerschap die soms ook spanning en zorgelijke gedachten met zich mee kan brengen. Bovendien zijn ademhalingsoefeningen zeer waardevolle technieken om je tijdens de bevalling te kunnen concentreren en te ontspannen, en om hiermee het verloop van de geboorte te kunnen bevorderen.

De uitgebreide ontspanningsmomenten helpen je om los te laten en vertrouwen te hebben in je lichaam en in het proces. Het helpt je om je intuitie te volgen en bewuste aandacht te hebben voor het zwanger zijn en alles wat er verandert. De wekelijkse yogales vormt hierdoor voor veel aanstaande moeders een rustpunt in het drukke dagelijkse leven

 

In het kort 

kan Zwangerschapsyoga ondersteunend voor je zijn omdat het

  • Bevordert je lichamelijke fitheid, je houding en mobiliteit
  • Vergroot je lichaamsbewustzijn, en helpt je voelen wat je nodig hebt
  • Vergroot je fysieke en mentale kracht, vertrouwen en intuïtie
  • Ontspant je lichaam en geest en helpt je ruimte maken voor jezelf en je kindje
  • Laat je contact maken met je kindje door wiegende bewegingen, geluid en energie
  • Leer en oefen praktische houdingen en transities voor tijdens de zwangerschap en geboorte
  • Er is ruimte voor vragen en uitwisseling met andere aanstaande moeders
 

 

Aanmelden voor Zwangerschapsyoga

De lessen zijn geen deel van een vaste zwangerschapscursus maar zijn flexibel te volgen op de locatie, dag en tijd van je keuze. Je kunt elk moment instappen v/a 14 weken zwangerschap. 

Je bent van harte welkom om eerst een vrijblijvende proefles (tarief €7,50)  te volgen voordat je besluit vaker te komen. Hiervoor kan je je online inschrijven in de les van je keuze. Je vindt hieronder hoe dat gaat.

 

Online Inschrijven & Reserveren
  • Bij studio Vandaan werken we met een flexibel online reserveringssysteem, waarbij je altijd zelf kan kiezen naar welke les en locatie je komt. Je les mag per week verschillen of iedere week dezelfde zijn. 
  • Om te zorgen dat je zeker bent van een plekje in de les van je keuze, vragen we je om je altijd online in te schrijven voor de (proef) les(sen) van je keuze. Dit zorgt ervoor dat je zeker een plekje hebt en dan weten we hoeveel dames we kunnen verwachten die les (dit ivm spullen en matjes klaarleggen). Let op: Omdat sommige lessen snel vollopen raden we je aan je proefles 2-3 weken van te voren te reserveren via het online reserveringssysteem.
  • Hier vind je het gehele Yoga Lesschema, Yogalocaties en Lestarieven


Inschrijven in t kort:

1. Fijn als je je even aan kan melden bij Danielle via de mail op info@studiovandaan.nl

2.  Maak vervolgens een Account aan met je e-mail adres en een eigen wachtwoord.

3. Inloggen kan vervolgens via 'Login' (rechtsboven op iedere pagina van de website). Dit geeft je toegang tot het online inschrijfsysteem.

4. Kies of een proefles met korting, een losse les of een 5 of 10 strippenkaart online. Hoe meer strippen je koopt in een keer, hoe meer voordeel! Je kan via de site betalen met IDEAL; wel zo gemakkelijk!

5. Check het Yogalesschema voor de les van je keuze. 

6. Reserveer je plekje in de les van je keuze via het online reserveringssysteem. Je kan tot twee maanden van te voren al reserveren via het dropdown menu. Let op; als je toch niet kan, kan je je uiterlijk tot 24 uur van te voren kosteloos uitschrijven via het systeem!

7. Check de Yoga Leslocatie van je keuze en of er nog specifieke aanwijzingen zijn.

 

Afmelden

Kan je toch niet? Tot 24 uur van te voren kan je je kosteloos uitschrijven via het systeem. Daarna kan dat niet meer en geldt de les helaas wel voor je strippenkaart, of als los te betalen les.  Fijn als je dan hoe dan ook even kan laten weten dat je er niet bent per mail of sms via info@studiovandaan.nl of bij Danielle op: 06-41368389 (SMS of Whats-App mag ook), zodat de docente er van te voren van weet. Bedankt!

 

Praktisch & Tarieven

  • Leslocaties We geven lessen in Utrecht centrum, Majella/Lombok, Oog in Al en Zuilen.
  • Het is fijn als je ong. 5 min van te voren op de locatie aanwezig kan zijn, liefst alvast in comfortabele kleding. We hebben alle benodigdheden ter plekke (matjes, bolsters, dekentjes).
  • Met een losse les of een 5- of 10-sessieskaart kan je komen op de locatie, dag en tijd van je keuze, en dat mag iedere week verschillen. 
  • De 5-sessieskaart is 9 weken geldig, de 10-sessieskaart is 13 weken geldig dus je kan ook eens een les of week missen (zonder daarvoor te hoeven betalen) en je mag dus sowieso ook altijd op een andere dag je les komen volgen. Yogalestarieven
  • Vergoeding door de Zorgverzekering:  Of de lessen vergoed worden door je zorgverzekering hangt erg af van de voorwaarden die je verzekering stelt aan vergoeding. Het loont de moeite om dit even bij je verzekering na te vragen.
  • Heb je een Factuur nodig voor je verzekering? Je kan de factuur van je aankoop zelf inzien en downloaden van de website via je eigen account.  Als je ingelogd bent zie je deze optie staan in het menu links. 


 




Partnerles Zwangerschapsyoga

Eens in de maand organiseren we een twee-uur durende les met je partner staat de rol van je partner tijdens de bevalling centraal. Hoe kunnen jullie samen zo goed en soepel mogelijk samen bevallen? We doen oefeningen om ontsluiting te bevorderen, oefenen met massage- en ademhalingstechnieken en bespreken uitgebreid de praktische rol van de partner tijdens de bevalling. Danielle of Maaike geven deze lessen in Utrecht, bij Verloskundigenpraktijk Doula. De partnerles is geen onderdeel van een zwangerschapscursus, maar is los te volgen voor diegene die de partner graag wil betrekken in de voorbereiding en oefeningen die we doen. De overige zwangerschapslessen zijn altijd zonder partner. 

Lees hier meer over de Partnerles Zwangerschapsyoga en de geplande data voor 2017. 

 
 
New! Mama Yoga Netwerk Utrecht

Deze besloten Facebook-groep, Mama-Yoga Utrecht, is een plek voor alle (aanstaande) mama's in Utrecht die houden van yoga, of die zwangerschapsyoga of post-natale yoga volgen of hebben gevolgd.

De groep is bedoeld om contact te houden, tips en ervaringen te delen, elkaar vragen te stellen en op de hoogte te blijven van nieuwe geboortes, terugkomdagen, en meer leuk nieuws!

Word hier lid van de groep. (berichten kunnen alleen gelezen worden door leden!)

 

Meer informatie ter voorbereiding op je bevalling?

Er zijn bergen boeken te koop over zwangerschap, maar veel boeken hebben een vrij medische/technische insteek. Wil je boeken lezen die passen bij de Yoga-aanpak van onze zwangerschapsyogalessen? Dan kan ik je deze boeken aanraden. Ze benadrukken stuk voor stuk onze eigen kracht (van ons lichaam en de geest) om zo natuurlijk en soepel mogelijk te bevallen. De boeken kunnen een ondersteuning zijn in de voorbereiding op en om de bevalling met vertrouwen tegemoet te zien. 

1. Bevallen op eigen kracht - Wendy Schouten
Vooral deel 3 van dit boek (De Gouden Tips voor een natuurlijke bevalling) vind ik persoonlijk erg sterk. Gelukkig is dit een groot gedeelte van het boek (de eerdere delen zijn verslagen van haar eigen ervaringen tijdens haar vier bevallingen). De gouden tips die de auteur geeft sluiten naadloos aan op de oefeningen die we in de yogalessen doen. Wil je meer weten over waarom we de oefeningen in de les doen (bijvoorbeeld het nut van verticaliteit, beweging en ademhaling) of eens rustig teruglezen wat je zelf kan doen om je bevalling te ondersteunen? Dan is dit boek zeker een aanrader.  

Bekijk op bol.com


2. Mindful Bevallen - Nancy Bardacke (VS)
'Mindful bevallen' past de kracht van de steeds bekendere 8-weekse mindfulnesstrainingen toe op de zwangerschap en de bevalling. De Amerikaanse verloskundige Nancy Bardacke geeft inzichten en informatie over mindfulness, meditatietechnieken, yogaoefeningen en pijnmanagement. Meerdere dames in de lessen vonden de mindfulnessoefeningen die zij geeft bijdragen aan hun voorbereiding op de bevalling. Ik zou dit boek zeker in het geval dat je wat angstig bent voor de bevalling of geplaagd wordt door angstige gedachten tijdens je zwangerschap, willen aanraden. Mindfulness helpt je om je zwangerschap en bevalling in dit moment te ervaren en te waarderen. 

Bekijk op bol.com



3. Vrije Geboorte - Anna Myrte Korteweg
Ondanks de wat kritische kijk van de auteur op de Nederlandse ziekenhuizen en verloskunde, geeft dit boek een mooi overzicht van wat je zelf kan doen en ervaren op het gebied van natuurlijk bevallen van een doula, een holistische verloskundige tot een lotus geboorte; alles komt langs. 


Bekijk op bol.com





4. Zwanger met Lichaam en Ziel - Susan Smit
 
Zonder al te zweverig te worden geeft Susan Smit wat aandacht aan de mystieke kant van zwanger zijn. Dit is vooral een positief en prettig boek met tips en kleine oefeningen om bewust zwanger te zijn en te genieten van dit bijzondere proces. 
 
Bekijk op bol.com






5. Yoga for Pregnancy, Birth and Beyond - Francoise Freedman (UK in engels)
Dit boek, geschreven door Birthlight UK oprichtster en mijn docente Francoise Freedman, bevat step-by-step yoga houdingen, ontspannings-en ademhalingsoefeningen die speciaal zijn aangepast voor ieder trimester van de zwangerschap. Veel ervan vind je terug in onze lessen en daardoor is het boek geschikt om zelf, thuis mee aan de slag te gaan naast je wekelijkse zwangerschapsyogalessen.

Koop bij bol.com








Fotografie: www.verstildeverhalen.nl