Mama & Baby Yoga


Relaxing together

Mama & Baby Yoga is een postnatale yoga les voor moeders en babies. Jullie zijn welkom vanaf 6 weken na je bevalling. De les is er op gericht om het lichaam aandacht te geven, te versterken en weer ‘bijeen te brengen’, door de buik, rug en bekkenbodemspieren op een veilige en zachte manier te activeren terwijl je kindje dichtbij je is. Ook zullen we oefeningen doen samen met je baby om op een speelse manier de band met je baby te versterken. Babies zijn welkom totdat ze gaan kruipen. Kom je liever alleen? Dat mag natuurlijk ook. English speakers are welcome too!

 

Mama & Baby Yoga:

  • Bevordert je lichamelijke fitheid, houding en mobiliteit
  • Traint je kernspieren en bekkenbodem op een veilige manier
  • Vergroot je fysieke en mentale kracht als nieuwe moeder
  • Ontspant je lichaam en geest en helpt je ruimte maken voor jezelf, ookal is je baby bij je
  • Leert jullie technieken om samen te ontspannen
  • Biedt tijd samen met je baby op een ontspannen manier
  • Er is ruimte voor vragen en uitwisseling met andere nieuwe moeders

Waarom Mama & Baby Yoga?

Deze bijzondere postnatale yogales is mét je baby zodat je geen oppas hoeft te regelen en je er toch even samen uit bent. De les kan je zien als een eerste stapje in het gewone leven na je kraamtijd; je hoeft er niets en alles mag. Er is alle ruimte om rustig te voeden, te verschonen of rond te wandelen als dat nodig is. De babies bepalen in grote mate het tempo van de les.

Het nut van de postnatale yoga voor jou als moeder is dat we het lichaam weer aandacht geven en versterken op een veilige manier. We trachten het lichaam van binnenuit weer ‘bijeen te brengen’ door de diepere buik, rug en bekkenbodemspieren op een bewuste manier te activeren en te versterken.

 

Wat doen we in de les?

In de les combineren we zachte yogahoudingen, versterkende oefeningen als ook ademhalings- en meditatietechnieken. Ook zullen we oefeningen doen samen met baby om op een speelse manier de band met je baby te versterken. Bovendien is samen ontspannen en tot rust komen een belangrijk aspect van de lessen; iets waar je als nieuwe en /of werkende moeder wellicht veel behoefte aan hebt.

Tijdens je zwangerschap zijn je buikspieren geweken om ruimte te maken voor het kindje en het vruchtwater. De ruimte tussen de rechte buikspieren die je hierdoor na je bevalling overhoudt, noemt men diastase. Zolang er sprake is van diastase is je kernkracht en stabiliteit niet optimaal, waardoor je problemen met je houding, kernstabiliteit en/of bekken(bodem) kan ervaren in de postnatale fase en zelfs nog lang daarna.Hierdoor kan je nog niet zoals vanouds en klachtenvrij sporten of je lichaam belasten (tillen bijvoorbeeld). Gewone yogalessen (en zeker de power en Ashtanga vormen van yoga) zijn nog niet geschikt in de postnatale fase. We raden je daarom aan om tenminste 8 maanden te wachten voordat je weer deelneemt aan de sterkere vormen van gewone yoga.

 


Praktisch 

  • De lessen starten in een blok van 10x vanaf vrijdag 23 feb 2018 van 11.30-12.30 uur. Je kan instromen wanneer je wil. (Vr 23 feb is VOL)
  • Er is geen les op 27 april vanwege Koningsdag)
  • Locatie: New! Ludens KDV het Klavertje, Abstederdijk 303, Utrecht.
  • Docente: Eveline Spree
  • Aanmelden? Je plekje reserveren kan via het Online Inschrijfsysteem. Daarvoor maak je eerst een account aan en dan kan je inloggen om de les van je keuze te reserveren. 
  • Hier vind je de meest recente planning en locatie: Yogaschema